-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8064 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:38

مشكل من اضطراب و استرس است هرگاه بخواهم به مسافرت يا به خانه يكي از اقوام بروم دچار اين حالت ميشوم و به تپش قلب و حالت تهوع و عجله در بيرون رفتن از خانه مبتلا ميگر[دم لطفاً مرا راهنم]ايي كنيد؟

هر فرد در طول رشد خود خواه نا خواه با استرسهاي زندكي رو به رو ميشود مانمي توانيم تمام استرسها و فشارها را از زندگي خود حذف كنيم با زيرا زندكي همراه با استرس و هيجانات مختلف است.

آن چه ميخواهيم اين است كه استرسهاي منفي را به حد اقل برسانيم. حالاتي را كه در نامه مرقوم داشتهايد نشانه استرس و فشارهاي رواني است. متداولترين واكنشهاي استرس منفي، احساس گرفتگي روي قفسه سينه، تشديد ضربان قلب، تحريك پذيري و حساسيت زياد، دشواري دربه خواب رفتن، كمي تمركز، اختلاف در كار كرد معده، گرفتگي عضلات كردن و نامية شانهها سردرد، خشكي دهان، عرق كردن كف ست، پشت درد(درد كمر) و به همه فشرده شدن آروارها ميباشد.

براي مقابله با استرس راههاي متفاوتي وجود دارد، ولي مهمترين و رايجترين آنها روش آرام سازي عضلاتي است كه آن را آسپرين رفتاري نيز ناميدهاند. در اين روش قبل از هرچيز بايد ابتدا گروه گروه عضلات مختلف بدن خود را منقبض كنيد (حدود 10 ثانيه) و سپس به تدريج آن گروه عضله راشل و منبسط نماييد (حدود 20 ثانيه) و در لحظه انقباض يا انبساط فقط و فقط به احساسي كه در عضلانتان وجود دارد توجه كنيد و نه چيز ديگري. البته اين تمرين را در مكان راحتي در يك حالت دراز كشيده روي زمين و يا بروي يك صندلي بزرگ انجام دهيد با تكرار و تمرين مهارت بيشتري به دست خواهيد آورد. اين تمرين نياز به يك برنامه مرتب دارد و فرد بايد روزانه حد اقل دو بار و هر روز آن را انجام دهد.

روش ديگر روش آرامش خلاّق است. اين روش در 5 مرحله انجام ميگيرد. در مرحلة اول در جاي راحتي دراز مي كشيد و چشمان خود را ميبنديد و آرام تنفس مي كنيد و هوا را به آرامي به ريه هاي خود مي كشيد و بعد آن را به بيرون بدميد در حالي كه آرام تنفس مي كنيد صحنة خوشايندي را در ذهن خود تصوير كنيد.

در اين حالت روي عضلات پاي چپ خود متمركز شويد و آن را منقبض كنيد براي انجام اين كار پنجه پايتان را به سمت روية زمين امتداد دهيد و به هر شدت كه ميتوانيد آنها را بكشيد و تا سه شماره آنها را به همين حالت نگاه داريد اكنون پنجه خود را رها كنيد و بگذاريد عضلات پاي شما در حالت راحت قرار گيرند و اين تمرين را در مورد عضلات پا و ساق پاي راست و عضلات دست و باز و نيز تكرار كنيد.

راه آسانتر در خنثي كردن استرس آن است كه: 1 ـ نفس آرام و عميقي بكشيد. 2 ـ حدود سه ثانيه نفس را در سينه نگه داريد. 3 ـ وقتي به آرامي تمام نفَس خود را بيدون ميدميد موج آرامشي در بدن خود ايجاد ميكنيد ميتوانيد از سر خود شروع و تا پاها ادامه دهيد.

از آن جايي كه خواه ناخواه به زودي مسؤليت زندگي را بايد بپذيريد و در اين راه نيازمند به تصميمگيري و حضور در اجتماع و مواجه با افراد مختلف هستيد، ناگزيريد ترس خود را درمان كنيد. با خود بگويد چرا از مسافرت و حاضر شدن در جمع بايد بترسم. بيان مسئله و تحليل آن شما را به بي ريشه بودن ترس واقف ميسازد. نكته ديگر تلقين و اظهار قدرت و تظاهر به نترسيدن است قبل از مسافرت به خود بگوييد هيچ خطري مرا تهديد نميكند و با جرأت و شهامت مانند ديگران به مسافرت ميروم اين تلقين قدرت روحي شما را افزايش ميدهد. دعاي قبل از سفر و صدقه ميتواند ضريب خود باوري و اعتماد به نفس و غلبه بر ترس را بالاببرد. دعاهاي مختلفي در اين مورد وارد شده است از جملة: سبحان الذي سخّر لنا هذا و ما كنّا له مقرنين و بعد هفت مرتبه سبحان اللّه و هفت مرتبه الحمد للّه و هفت مرتبه لا اله الا اللّه ميگويي.

امام صادق (ع) ميفرمايد: هرگاه به منزلي وارد شدي و از آن خوفناك بودي اين آيه شريفه را تلاوت كن: ربّ أدخلني مدخل صدق و أَخرجني مُخْرج صدقٍ و اجعل لي من لدنك شلطاناً نصيرا سپس فرمود: هرگاه چشمت به چيزي افتاد كه از آن ترسيدي، آية الكرسي بخوان.

نكته سوم تدبر در فوايد و آثار سفر و مسافرت است كه ميتواند اضطراب شما را كاهش دهد. هر انسان عاقلي دربي جذب منافع و دفع مفاسد است. بديهي است جلب منافع گاهي با مشقت و رنج همراه ميباشد، و لي تدبر در فوائد و آثار همة سختيها را قابل تحمل ميسازد و به انسان جرأت و شهامت و رود به آن كار را عطا ميكند.

بسيار سفر بايد تا پخته شود جامي

صوفي نشود صافي

تا در نكشد جامي

به اين نكته توجه كنيد كه با ترس از مسافرت از مواهب و پيامدهاي آن محروم ميشويد. پيامبر اكرم (ص) ميفرمايد: سافروا تصحّوا؛ سفر كنيد تا صحت يابيد. دليلش آن است كه تغيير آب و هوا و پاي نهادن به دنياي جديد به زندگي تنوع ميبخشد و به انسان شادابي و نشاطي خاص ميدهد. بر اين اساس رسول اكرم (ص) فرمودهاند: اگر مردم از رحمت خدا به مسافر، خبر ميداشتند همكي با سفر ميبستند خداوند با مسافران بسي مهربان است.

نكته چهارم: چه بساترس از مسافرت شما، مدلول ترس از معاشرت وآميزش با مردم باشد. در اين صورت لازم است با خود باوري و تجربه حضور در اجتماع و شركت در كارهاي گروهي و بر قراري ارتباط صممي با دوستان و شركت در مهمانيها، با اين ترس مبارزه نماييد. توجه به آثار و فوايد در جمع بودن و استفاده از تجارب ديگران در ميان جمع و تأثير آن در ايجاد اعتماد و به نفس و ايجاد محبت بين شما و ديگران بسيار مفيد است.

در پايان به شما سفارش ميكنيم حتماً به روان پژشك مراجعه كنيد چون حالات خاص در مواقع خاص داريد و تحت نظر و مراقبت پرشك بهتر ميتوانيد مشكل خودت حل كنيد. براي شما آرزي سلامتي و سعادت داريم.









[1] دكتر غلامرضا گرشاسبي، همراز، ص62

 دكتر دبورا برايت، آرامش اخلاق، ترجمة مهدي قراچه داغي و زهره فتوحي، ص26.

 دكتر غلامرضا گرشاسبي، همان، ص91.

 براي اطلاع پبيشتر كتاب همراز اثر دكتر غلامرضا كرشاسبي جهت مطالعه معرفي ميشود.

 دكتر دبورا برايت، آرامش خلاق، ص40 ـ 60 با تلخيص.

 همان، ص73.

محجة البيضاء: ج4، ص63.

 وسائل الشيعه، ج1، ص287.

 بحار الانوار، ج76، ص221.

مجموعه ورام، ج2، ص33.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.